SEURAKUNTAVIESTI

Perthin Suomi-kirkon seurakuntaviestin voi lukea tästä linkistä.

KIRKOLLISET TOIMITUKSET

Suomalainen pappi tulee Perthiin noin kolme kertaa vuodessa. Näiden matkojen yhteydessä hän järjestää jumalanpalveluksen suomeksi kirkolla.

Kasteet, vihkimiset ja hautajaiset järjestyvät myös Suomi-kirkolla. Näiden järjestämiseksi tulee ottaa yhteyttä pappiin etukäteen.

​Perthin suomalaisen seurakunnan historia

Immanuel finnish lutheran church  PERTH

Pastori Ian Vainikka

PERTHIN SUOMALAINEN KIRKKO

Pastori Ian syntyi Helsingissä ja hänet kastettiin suomalaisen luterilaisen kirkon jäseneksi, jossa hän myös kävi rippikoulun. Perhe muutti Melbourneen Ianin ollessa teini-ikäinen. Hän on naimisissa Katyn kanssa, ja heillä on kolme tytärtä; Seraphina, Bianca ja Jacinda.

Vuosia myöhemmin Ian ja Katy perustivat komponenttien kokoonpanotehtaan Melbourneen. Lopulta Ian kuitenkin seurasi teologian ja urkumusiikin kutsua, ja hänet vihittiin papiksi Australian luterilaiseen kirkkoon vuonna 2001. Ennen siirtymistä Suomi Konferessin pääsihteeriksi ja Perthin vierailevaksi pastoriksi (vuoden 2015 alusta) Ian työskenteli eri seurakunnissa Maitlandissa (Etelä-Australiassa), Etelä-Brisbanessa ja St Johns kirkossa Melbournen Southgatessa.

Pastori Ian näkee roolinsa etuoikeutena, kun hänet on kutsuttu palvelemaan ihmisiä keskellä heidän ilojaan ja kärsimyksiään ja on näin saanut mahdollisuuden tarjota heille Jumalan ylivoimaista armoa.

Pastori Ianin nykyisiin vastuualueisiin kuuluu palvella ja valvoa suomenkielisiä seurakuntia Australiassa; johtaa säännöllisiä jumalanpalveluksia Mikael Agricola seurakunnassa Heidelbergissä; tarjota sielunhoitoa; pitää yhteyttä Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon, erilaisiin uskonnollisiin järjestöihin Melbournessa sekä kaikkiin suomenkielisiin yhteisöihin Australiassa ja hoitaa luonnollisesti hallintoon kuuluvia tehtäviä. Hän vierailee Perthin suomalaisessa kirkossa noin kolme kertaa vuodessa ja toimittaa jumalanpalveluksen, kristillisiä toimituksia tarpeen mukaan sekä kotivierailuita jokaisen vierailun yhteydessä. ​

KIRJASTO

​Suomi-kirkolla on runsaasti suomenkielisiä kirjoja vapaasti lainattavana.

​ Otamme myös mielellämme kirjoja vastaan lahjoituksina. Tarvitsemme erityisesti lasten kirjoja Suomi-koulua varten.

Perthin suomalainen kirkko, Immanuel Finnish Lutheran Church in Perth, perustettiin vuonna 1974 suomalaisten siirtolaisten voimin. Kirkon perustaminen kaukana koti-Suomesta oli aikamoinen saavutus, mutta suomalainen seurakuntayhteys koettiin tärkeänä. Kirkko juhli 40-vuotista taivaltaan Palmusunnuntaina 2014. Perthin suomalainen kirkko oli ensimmäinen seurakunta Parkwoodin tontilla. Sen jälkeen yhteisöön liittyivät St. Lukes Lutheran Church ja Perth Chinese Christian Church. Suomalainen kirkko toimii osana “Lutheran Church of Australia”-järjestöä, johon kuuluu 19 luterilaista seurakuntaa Länsi-Australiassa.

Alussa seurakunnan kokoaikaisena pappina toimi Pastori Viskari ja hänen jälkeensä Pastori Huttunen, joka kutsuttiin virkaan suoraan Suomesta. Pastori Huttusen jälkeen kokoaikaisen pastorin virka lakkautettiin ja vuosien varrella seurakunnassa toimi useita osa-aikaisia pastoreita. Vuodesta 1985 alkaen Melbournen suomalaisen seurakunnan pastori, Jorma Jormakka, aloitti vierailut Perthissä. Pastori Jormakan jäädessä eläkkeelle pastori Ian Vainikka aloitti Perthin vierailevana pastorina vuonna 2015.

Perthin suomalaisessa kirkossa järjestetään jumalanpalveluksia ja muita kirkollisia toimituksia, mutta se toimii myös suomalaisten kokoontumispaikkana Perthissä. Kirkolla toimii myös Perthin Suomi-koulu, joka tuo yhteen Perthissä asuvat lapsiperheet ja edistää suomalaisen kielen ja kulttuurin asemaa Perthin uuden suomalaissukupolven keskuudessa.